Saturday, May 23, 2009

My Day After Ascension Day

Ascension Day marks the day when Jesus Christ ascended up into Heaven. It was 40 days after his resurrection from the dead, which was on Easter Sunday. This year, Ascension Day fell on 21st May, 2009 (which was last Thursday). In the Netherlands, Ascension Day is a public holiday. Well, i just love holidays, lantakla apa sebab sekalipun, asalkan cuti. ; )

On Friday the next day, I went to the office as usual. However, I arrived quite late, because I took some time preparing my lunch as I predicted I will spent a long day in the office doing behavioral scoring of rats. I arrived at the office at 10.30 am to be exact. Quite late, you see.. ;p

However, I noticed the carpark on my way to the office was 80% empty. So I already knew that most people extended their holidays, taking Friday off too.. Well well well.. So Belanda.. Hahaha, Malaysian pun samalah kan.

Di jabatan I pun sama, cuma 5 bilik saja yang pintunya terbuka, yang lain semua tutup rapat. Sampai je ke bilik sendiri, cuma ada Marchy di dalamnya. Manon & Joost (my Dutch office mates) pun cuti nampak gayanya.

Tak mengapa, Marchy & I terus ke video room & buat behavioral observation. Baru habis score 1 cage, masing2 sudah mengantuk2. Lantas kami pun balik ke bilik kami semula. Saya terus lunch & Marchy terus telefon mak nya di Bangkok. Hahahahh.. Amik kesempatan, takdak manusia kan, terus dia buat khidmat masyarakat guna telefon office. Hehehe.. Selepas itu, kami sambung scoring 1 cage tikus lagi & kemudiannya dah tak tahan sangat, terus berangkat pulang. Lagipun jabatan yang lengang membuatkan semangat nak buat kerja terus padam. Alasann..

Susah2 buat bekal bawak pi office la konon, pukul 1.30 petang dah chow. Hahaha.. Buang karan.

Random pics dalam office pada hari Jumaat lepas

Ni la bilik untuk video scoring tu, macam hapa ntah..

2 comments:

Anonymous said...

teringat zaman mak aku buat phd dulu, lebih kurang camtu gak la bilik share dgn 4-5 other phd students, pastu time weekend2 or off day slalue teman mak aku dia kene masuk lab yg penuh dgn segala video, microscope and stuff huhu..

aku rasa pasal tu kut aku tak kuasa nak ikut jejak langkah parents aku as lecturer..dari kecik dah biasa tgk mende2 camni, dah tepu. gambo2 bacteria mak aku amik dari microscope aku gak dulu yg tempek2 dlm thesis dia huhu.

Ayu said...

Betul tu Mieza oii.. Memang tak kuasa sangat2.. Kalau boleh reverse masa, aku nak buat TESL atau yang sewaktu dengannya, pastu settle down cepat2. Takde serabut2.. Tapi apapun, syukur sgt2 sbb Allah bagi merasa kehidupan yg mcmni. Biasalah kita manusia, A nak jadi B, B nak jadi A. Macam2 kita komplen.. Hehe..