Thursday, October 15, 2009

Red Light District

Tau apa itu Red Light District? Apa yang ada di situ? Di mana letaknya?

Sila cari sendiri. Malas i nak mentarbiahkan anda2 semua dengan info tersebut. ;p

I'm gonna write about my own red light district room instead.

Sebenarnya, nak share keterujaan harini. Tikus2 sudah sampai!!! Mice, jadi istilah bahasa Melayunya adalah... Mencit. Betul ke? Ni tikus yang kecik2 tu, bukan rats tau.. Stuart Little, bukan tikus Ratatouille. Hehe..

Kesemuanya berjumlah 90 ekor. 45 daripadanya berwarna hitam, strain C57BL/6 (sebut betul2, see fifty seven black six). 45 lagi berwarna putih, strain BALB/6 (sebut je balb see).

Marilah kita sharing2 beberapa keping gambar curi.

Ada 6 kotak macam ni, setiap satu ada 15 ekor tikus

Close-up satu kotak. Dalam ni ada makanan & sebungkus jelly jernih (air la tu, kalau letak air betul2 kang tumpah pulak) untuk bekalan tikus2 sepanjang delivery process, takde la kebuluran dan kedahagaan mereka2 itu..

The red lights in my experimental room. Tikus tak boleh melihat cahaya merah. Jadi, bagi tikus, waktu lampu merah terpasang adalah waktu malam, di mana tikus akan menjalani fasa aktifnya

Rupa individual cages di atas rak, sebelum tikus dipindahkan masuk

Kerja i siang tadi adalah memeriksa tikus, tengok betul ke tidak depa deliver sebagaimana yang tercatat pada order form. Musti jantan semuanya. Mesti betul strain masing2.

Lepas tu pindahkan setiap sekor ke sangkar masing2, bagi makanan dan minuman, serta siapkan kad tanda pada setiap sangkar. Ada jugak uji lampu, tengok betul ke tidak setting dia. Sebab setting lampu yang dikehendaki adalah 12 jam red light, 12 jam white light.

Kerja2 buruh kasar telah berakhir pada jam 3 petang. Best jugak main2 tikus ni. Tadi ada satu blackie yang buat aksi akrobatik, lompat ke lantai sewaktu proses pertukaran sangkar. Huarghhh!!!! Panik2. Nasib baik ada biotechnician yang berpengalaman. Dia suruh tenang, dan akhirnya dapat la tangkap balik mamat itam tu. Selamat...

Ni baru hari pertama research saya yang bertajuk Effects of Saphenous Venipuncture & Cheek Puncture in BALB/c & C57BL/6 Mice. Jangka keseluruhan kerja2 eksperimen adalah 10 minggu, tidak termasuk analisa makmal dan penulisan thesis. Makanya experimental work akan berakhir pada 20 Disember 2009, ngam2 sangat, sebelum semua biotechnicians blah untuk Xmas holiday.

Doa2kanlah yang saya sempat menghabiskan analisa, penulisan, etc. sebelum tibanya hujung Februari 2010, sebab apa jadi sekalipun, 1 Mac 2010 saya musti mau pulang ke Malaysia for good. Huh. Semangattttt!!!!!! ;D

4 comments:

hasnahnoh said...

ayu, buat betoi2, jgn terlepas sekoq pun, itam ka putih ka, jgn sampai pendek umoq menatang tu ayu punya dok proses sudah la, mak doa semuanya ok.... kami di sini pun dah tak sabaq nak tunggu 1 Mac 2010 nih!

Ayu said...

Tq mak. Hehehe.. InsyaAllah tak kojol menatang2 tu sebelum tiba waktunya.. ; )

animed said...

Aaa...tikus mencit yang comel2 tu. Jgn la bedah depa suma tu mcm yg kita buat zaman matriks..kecian depa..
Hehehe..red light district...igtkan yang tu..hehehehe

Ayu said...

Ha'ah, pandai Anim.. Oh, Anim masa kat matrix bedah tikus ye, Ayu kena bedah katak. Nak sentuh pun geli. Yuckkk.... ;p Sudahnya nanti tikus2 ni memang akan di-euthanize & dibuat post mortem. Siann... For the sake of science & welfare kawan2 depa di masa hadapan...