Saturday, January 7, 2012

Daun sup

Dah lama mencari daun sup. Nak buat bergedil (permintaan dear husband). Tapi tak jumpa-jumpa. Minggu lepas dah tersilap, terbeli flat leaf parsley. Buat tabur atas pasta boleh la.. Banyak benar lagi bakinya. Sampai nak layu dalam fridge.

Al-kisah 2 hari lepas DH texted "Ejad beli daun sup. Banyak. Satu pound je." Yeay! :)

Balik dari sekolah, terus bukak fridge. Nah kau, sejambak ok. Bukan sikit-sikit. Satu level dalam fridge tu khas untuk daun sup tu aje. Menatang lain kena lari ke tingkat lain.

Bila petik sehelai daun dan bau..

Rasa macam nak menangisss..


MORE FLAT LEAF PARSLEY!!!



Aduhai... Apa aku nak buat ni? Letak dalam vase, display kat ruang tamu? Tanam kat luar rumah?

Nak buang sayang. 

Sakit otak memikir masalah remeh-temeh macamni tau.. 

9 comments:

hasnahnoh said...

elok la tuuu....hari2 masak guna daun sup ni.....pastu tu kalau dia ada akaq p la cucuk kat mana2 tanah yg ada kat situ, mana tau kot2 pasni tak payah dah beli daun sup selama 4 taon, he he he...

IrinaSGP said...

kn cik nah.. :)

kucingorengemok said...

semua rupa sama je kan... simpati, hehe, kelakor gak tapi ;)

Farina said...

Flat leaf parsley nih daun ketumbar kan? Aku pun tak tahu beza, pastuh bila mak aku datang baru aku tau yang ku sangkakan daun sup itu daun ketumbar rupanye. Susah nak carik kat sini. So, kalau kena letak,aku pakai daun bawang je.Malas nak pikir. Hahaha.

clasaad said...

Daun parsley ni daun ketumbar kan.. Hubby aku panggil daun kesing sbb busuk kata dia, aku pun pernah kena sruh beli daun sup nak buh dlm sup sekali dia beli daun ketumbar.. Tensen terus, dah la bli bnyak.. Selain tabur atas tumyam aku mmg x guna daun ni.. Makanya seminggu menu tumyam.. Haha amekkaw, len kali silap lg :)

Ayu said...

Mak, Kak Tini - tu lah, nak bercucuk tanak akarnya takdak. Ada batang & daun ja.. :)

KOG - rupa dia mmg sebijik kan.. Bau & rasa je lain. Nasibb..

Farina & Cla - flat leaf parsley ni bukan ketumbar. Ketumbar daun dia rupa lain macam sikit - lebih kecil & membulat di hujung daun, biasanya diguna dalam masakan Thai. Yang flat leaf parsley ni bau & rasa macam parsley, tapi rupa dia sebijik macam daun sup.

clasaad said...

Oh.. Hahaha, klu aku jd izad aku pun konpem konpius

NadiahKhair said...

omaigad. nasebbbbbb ok.

klong pun selalu tersasul beli.

meh klong pos dr msia nak? :P

Ayu said...

Cla - part ni dia tersasul mmg aku tak marah, sebab aku pun konpius. Selalunya aku akan petik sehelai daun & bau. Tapi hidung kita ni bila bau kat supermarket tu, macam la betul dah bau daun sup. Tapi bila dah potong dengan pisau kat rumah, terus la bau tu berubah. Huwaa sadiss

Kaklong - Hehehe, takpe lah tak payah pos. Susah2 je. Buat aje lah bergedil & bihun sup nye tanpa daun sup. Kurang umph tapi bolehla dimakan. :)