Monday, July 13, 2009

Katak di bawah tempurung

Supervisor suruh cari conference untuk dihadiri, sebab Kementerian Pengajian Tinggi dah kasi budget 2,000 euro khas untuk hadir ke conference. Supervisor itu adalah sangat teruja ketika menyampaikan berita.

"Oh yes, Ayu, did you get the e-mail from International Office about the conference? Your government gave 2,000 euros for you to attend conferences. You should really search for a good conference, and go. That's quite a huge amount of money!"

Katanya bersungguh2. Apa dia ingat kerajaan Malaysia semekin sangat ke? Muka dia penuh takjub bila dapat tau student Masters boleh dapat budget sebegitu. Begitulah orang2 Belanda. Malaysia pun dia xtau macamana rupa. Yang dia tau, Malaysia adalah negara dunia ke-3. Lantak kau lah. Sukahati. Kalau katak tu katak la jugakkk.. Katak di bawah tempurung. ;p

Masalahnya, i taknaklah gi conference sekor2.. Kalau boleh nak pergi dengan Che Dah, boleh lah kitorang merayap & melancong bersama2. Haruss amik kesempatan. Kriteria conference idaman adalah:

1. Kalau boleh, di US (nak pi sopping Coach, Nine West, Levi's) atau di mana2 negara Eropah yang kami belum jejak lagi
2. Conference jalur lebar - maksudnya, conference yang Che Dah sebagai epidemiologist & Ayu (laboratory animal scientist) boleh hadir. Kang kalau conference topic sangat specific, memang tak dapek la nak pi bersama2..
3. Pengecualian: Conference di Malaysia. Kalau kat Malaysia, tak yah jalur lebar pon takpe. Anytime i bersedia nak hadir. Wahaha.. Confirm supervisor xnak sign borang punyelah..

So camno? Ada harapan ke................ Hihihihi.......

5 comments:

ayen =D said...

oo.. aku baru tau ada bajet tu.. hahaha..
sengal sungguh aku..
tp aku ni mcm tak de harapan je nk gi pun.. hahaha..
cari2.. jgn tak cari.. cari kt luar la wei.. hehehe..

haih, tu la pasal.. bila cite benefit yg kita dapat, cara hidup kt msia (yang best2 la), mmg bangga seh dengan orang luar yg katak2 ni (mcm la aku luar tempurung sgt) bahawa saya anak malaysia.. hahaha.. semakin bangga dengan muslimah nya aku, dan malaysia nya aku.. bangga2..

ko tau, haritu workshop.. sponsored by malaysia goven tu mmg dh bangga habis dh la kan.. tny kenapa pakai this hat? (tudung).. aku kata, ar, sbb muslim.. "oh.. tak tau plak saya sebelum ni ada muslim kat malaysia.." bongek punya respon.. hahaha..

eh, bkn bongek.. simpati la kat mereka.. dan bangga & bersyukur dgn apa yang kita ada.. sob sob sob..

bila kah kita dapat bersuka ria ini hehe

Ayu said...

Cik Ayen, ye betulll... Bangga, bersyukur & simpati kpd katak2 ini.. ;) Bila korang nak dtg nih? Dtg la wess... Ktorang nak gi, tp takut korang berdua tgh wrap up thesis ke ape ke, kang mgganggu plak.. Tak sabar nak brsuka ria dgn korang!! ;D

Farina said...

Ayu, camner nak dapat allocation tuh? Aku pun teringin nak pi conference, tapi lab aku miskin.. uhuk.. uhuk... nak tanye sape yer?

Farina said...

Oh, bab nak datang US tuh dialu-alukan.. Kalau ada conference seumpama itu, aku bagitau ek... Cop, kawan aku nak pergi seminar transgenic animal, tak tau biler.. nanti aku update kat ko ek..

Ayu said...

Farina, ko tengok blk budget listing dari KPT (details pecahan duit biasiswa), aku rasa ada budget utk hadir conference, tambah2 ko wat phd plak kan. Ko tanya la pihak yg meguruskan duit ko - international office, embbassy??

Ok, aku menanti info dari ko k.. Kalau ada rezki ktorng nk p US, mesti bgtau ko punye lah. Hihihi..