Friday, February 10, 2012

Terkenang

Nostalgia zaman kanak-kanak..

Maktok selalu buat untuk sarapan.

Menariknya, kena guna jari-jemari yang dirapatkan untuk tarik adunan supaya hasilnya bulat elok & sama tebal. Sebabnya? Adunan dia tak terlalu cair, jadi kita tak boleh sekatakan adunan secara menyengetkan kuali leper (pan). Kena buat cepat-cepat sebelum kepanasan sampai ke jari.

Roti tempek/Roti nyoq/Lempeng kelapa
DH tetap nak makan dengan kari. Sudah kuturrunan, apa nak dikata.. ;p

Ni hidangan lewat malam. Selagi tak tidur, selagi tu lah dok mencari makanan. Haru-biru sungguh....

7 comments:

kucingorengemok said...

lempeng mak we kita pulak dulu tebal, dalam 1 inci... gila lama nak tunggu masak, kena pakai api keciiik

cucu² tergolek kebuluran, haha (over)

shila ariff said...

wah..ayu wat lempeng kelapa..aduh, bagus korang yang merantau nih..serba serbi pandai..aku pandai gak..pandai beli..huhuhu..dasar bukan perantau kan??..semua mudah didapati..3 seringgit..3 seringgit...hahahaha...

makcikkantin said...

Wah cucoq tempek made in london, hebat.....

Ayu said...

KOG - alamak tebalnya sampai 1 inci.. Hehe.. Kita yang berapa mm ni pun rasa nak hilang sabar jugak tunggu dia masak. :D

Shila - hehheheh, aku kt M'sia dulu pun ratu beli & makan luar. Sama je kita. Dah mudah dapat, terbentang merata2 kan.. :p

Makcik - masa kt M'sia dulu taklah dok makan pun. Dok negara org ni tiba2 segala makneka rasa teringin nak makan.. Pelik sungguh.

clasaad said...

hehehe.. memang sedap wei tempek nyok arwah mak aku panggil.. cicah ngan gulai ikan kembun memang kembun la peyut aku makan.. hahaha, dlm bulan sudah aku wat bg anak3 makan, hahaha depa panggil roti canai ibu , cisss.. tp memang x sia2 panas depan dapoq la bila depa kata sedaplagi dr abah beli roti canai... woooooo :)

Ayu said...

Cla - menda alah ni kalau makan time panas2 memang nikmat sangat. Kat luar dia garing2 tu kan. Ish nikmatnya. Aku kalau waktu teringin sangat2 nak makan, aku makan dgn gula saja. :)

clasaad said...

yup makan panas2 baru rasa nikmat tapi kalu dah tersejuk memang liat ler.. hehehe, aku kalu masak gulai ikan baru buat maklumlah 2 3 bulan adalah sekali kot aku masak gulai hahaha ( penang sangat kan :)...