Friday, October 8, 2010

Yang Terbaik

Saya bukan peminat kuih makmur. Sumpah tak suka makan.

Zaman kecik-kecik dulu rumah makcik-makcik selalu ada kuih makmur dalam balang kuih raya. Depa ni suka pelawa kita makan kuih itu, makan kuih ini. "Rasalah kuih makmur tu, kami buat sendiri tau". Nak jaga hati punya pasal, saya pun sumbatlah sebiji ke dalam mulut. Setiap kali mesti menyesal sebab rasanya macam berhabuk2 dalam mulut. Kacang di tengah pun rasa tak sedap.

Tapiiiii, raya baru-baru ni saya telah berubah. Saya suka kuih makmur. Eh, biskut makmur maksud saya. Kami orang Penang suka kata kuih samprit, kuih makmur (kuih tu kami sebut kuey), walhal mereka adalah spesis biskut.

Nak tahu di mana saya jumpa kuih biskut makmur yang merubah persepsi saya tu? Di atas ketuhar mak mentua. ;p Lagi sehari nak raya, saya tak boleh puasa. Lalu saya selongkar dapur cari makanan, jumpa biskut makmur, terus ngap. Lapar punya pasal kan. Sekaliii... SEDAPP!!! Lepas tu saya asyik ulang ke dapur buka balang biskut, adalah agaknya 6 biji saya telan dalam masa 10 minit.

Biskut makmur yang satu ni, jenis yang cair dalam mulut. Halus mulus rasa dia. Bila gigit hingga ke tengah, terasa rangup inti kacangnya. Nikmat sangat tak pandai nak cerita.

Siapa yang buat biskut makmur terbaik tu? Tentulah mak mentua saya. Lepas puji biskutnya, mak kasi sebalang untuk dibawa pulang. ;>

Yang ni dah terhentak dalam balang, bentuknya terhakis sikit. ;p

Inti rangupppp sangat

Kena jimat-cermat. Banyak ni saja yang tinggal
Terima kasih mak! Mak (kandung) suruh berguru dengan mak (mentua). ;D

3 comments:

lindaoff said...

Uuuits bley gengla!
Suke juge kuey makmur ney.
Memang terbaeek!^_^

Farina said...

Betul Ayu. Susah nak cari kuih makmur yang sedap. Mak aku yang jual kuih pun melilau carik orang buat kuih makmur sedap. Tapi kalau dapat yang sedap, memang leh mengadap je benda tuh satu hari :)

Ayu said...

Apple & Farina, memang susah nak jumpa makmur yang sedap. Tapi bila dah jumpaa.. Tak nak pisah dgn balang. ;p