Saturday, April 9, 2011

Doa & tawakal


Sebelum boleh paham story nih, meh belajar pengetahuan baru (kalau sudi).

1. IELTS - International English Language Testing System
2. TOEFL - The Test of English as a Foreign Language
Salah satu daripadanya mesti diduduki & lulus dengan cemerlang sebelum boleh menerima biasiswa Kementerian Pengajian Tinggi & cuti belajar dari universiti. Juga merupakan syarat sah untuk jadi pelajar di universiti luar negara yang menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar.

Itu le pentingnye English edukesyen. ;p 
Khamis depan ada IELTS test. Sebab apa kena ambik English test sekali lagi? Jawapannya: TOEFL results akak walaupun amat cemerlang adalah sudah tamat tempoh. Hantu kan? Kali ni, saja gatal nak cuba IELTS pulak sebab kata orang, IELTS lebih senang daripada TOEFL.

Pada akak, lantak le senang ke susah, yang paling penting untuk IELTS speaking test, kita bercakap dengan examiner (manusia). Masa TOEFL speaking test 2 tahun++ dulu, akak bercakap dengan komputer u'olls. Komputer tu haramm takde respon apa2. Dia cuma tunjukkan jumlah masa untuk bercakap yang makin berkurang setiap saat di skrin monitor. Tak ke naik sasau aku dibuatnya? Sudahlah di kiri kanan ramai candidates lain, makanya akak bercakap pun segan2. Kadang2 sampai berbisik, dengan muka yang makin lama makin mencium skrin monitor. Punyalah tak nak kasi orang2 di sebelah dengar hujah2 yang merepek semuanya.

Kali ni nekad, mesti nak bercakap dengan manusia. No more voice recording in front of a computer. 

Tapi, macam mana agaknya nak menyiapkan diri untuk speaking test ye? Masa makin suntuk. Akak pulak dah setahun tak skiping English on a daily basis. Nak keluarkan full English sentence dari mulut terkial2 rasanya.

Ahh. Main doa & tawakal je aci tak? ;p

6 comments:

Farina said...

Good luck ayu! Meh berlatih speaking english dengan aku through skype nak? Hehe

Glory jane said...

good luck ye... saya doakan ayu sukses

DeLancrettLurpak said...

aku punya tips, pagi2 drive pegi kerja, tutup radio. pilih satu topik, cakap la pasal topik tu dari rumah sampai opis...

kalau buleh, masa tgh masak pun mcm tu jugak.. lepas tu, set masa 2 minute flat, ckp satu topik tanpa ter err err err... jgn ada stop langsung!

kalau buleh nampak natural la bila berckp.. aku rasa ko boleh dapat band 8 punya, hehehehhe :-) good luck babe!

Ayu said...

Thanx Farina! Hah, bagus tu nyah, jom skype sblum ko meletops. Nanti aku further story di Fb msg ye.. ; )

PJ - thanx dear! Harap2 la begitu.. :>

DLL - wah bagusnya tips! Baiklah saya akan cuba secepat mungkin. Nak bercakap terus-menerus takde err err tu yang susah tu. Hehe.. Thanx a lot! :D

Bunga said...

salam ziarah..
insyaAllah boleh.. semoga berjaya :)

Ayu said...

Bunga, tqvm! InsyaAllah ye.. Kita pun dah pi menziarah awak. : )